Vad är rimligt att jag som inneboende i en villa betalar i hyra?

Hej jag undrar funderar lite på riktlinjer för hyra

som inneboende i en villa. Bor en person där. Villan är på 130 kvadratmeter, jag får hyra 2 rum cirka 45 kvadratmeter boyta för min del. Har tillgång till egen toalett & dusch, gemensamt kök & tvättstuga. Vad är ett rimligt pris att betala då? Eller är det hyresvärden som bestämmer det helt och hållet? Har sökt på Google & Socialstyrelsen efter riktlinjer men inte fått några. Vore tacksam om man kunde få något svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag uppfattar det som att det inte finns någon mer inneboende i villan än du, att det inte gäller en lägenhet för fritidsändamål och att din hyresvärd inte hyr ut rummen till dig i näringsverksamhet. I sådant fall gäller lag om uthyrning av egen bostad. Där finns en bestämmelse om hur hög hyra hyresvärden har rätt att ta ut.

Hyran ska vara baserad på hyresvärdens kostnader

Den hyra som hyresvärden begär att du ska betala får inte påtagligt överstiga hyresvärdens kapitalkostnad och driftskostnad för bostaden (4 § andra stycket).

Kapitalkostnaden beräknas som en skälig, årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Att hyresvärden har lånat pengar för att köpa villan och har kostnader för amortering och ränta spelar inte någon roll vid beräkningen, utan kapitalkostnaden i lagens mening är istället en uppskattad räntekostnad. Ett riktmärke är att avkastningsräntan kan vara ett par procent över riksbankens referensränta.

Driftskostnader är till exempel kostnader för el och bredband. Om du hyr rummen möblerade har hyresvärden även rätt att ta ut viss ersättning för slitage av möbler.

Om du vill läsa mer om vad som gäller när du hyr en del av en villa finns bra information på hyresnämndens hemsida.

Vänliga hälsningar,

Anna Dahlenborg AkmeseRådgivare