Vad är samboegendom?

Har tidsintervallen betydelse vid köp av bostadsrätt innan man blir sambor?

Min bror köpte bostadsrätt 2 år innan han blev sambo. Nu har dom bott ihop i 8 år. Så min fråga är om min bror är ensam ägare till lägenheten om de separerar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt vill du veta om din brors bostadsrätt utgör samboegendom eller hans enskilda egendom.

Samboegendom

Enligt 3 § Sambolag (2003:376) är bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning samboegendom. Det innebär att allt som införskaffats enskilt av en individ utan syfte att det ska användas gemensamt med en sambor inte utgör samboegendom. Eftersom din bror köpte bostadsrätten två år innan han blev sambor köptes inte bostadsrätten för gemensam användning och räknas därför som hans enskilda egendom. Vilket i sin tur innebär att bostadsrätten inte ska ingå i en eventuell bodelning.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare