Vad är skatten på aktiv respektive passiv näringsverksamhet?

Om man Äger en fastighet som man hyr ut lokaler i. Hur mycket ska man skatta för hyrorna som man får in och är detta aktiv eller passiv näringsverksamhet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En enskild näringsverksamhet, eller verksamhet i ett handelsbolag eller kommanditbolag, kan antingen bedrivas som aktiv eller passiv. Jag uppfattar det som att du bedriver enskild näringsverksamet. Om den är aktiv eller passiv har betydelse för om du ska betala egenavgifter eller särskild löneskatt.

Aktiv näringsverksamhet.

Med aktiv näringsverksamhet menas näringsverksamhet där den som är skattskyldig för verksamheten har arbetat i icke oväsentlig omfattning (2 Kap 23 § Inkomstskattelagen).

Om du har flera verksamheter kommer de alla att räknas som en enda verksamheten (14 Kap 12 § Inkomstskattelagen). Kravet på aktivitet är normalt uppfylld om du som skattskyldig har ägnat sysslorna i verksamheten minst en tredjedel av den tid som krävs för en vanlig anställning på heltid.

Egenavgiften är 28,29 %

Passiv näringsverksamhet.

Det som inte är aktiv näringsverksamhet är passiv sådan (2 Kap 23 § Inkomstskattelagen).

På passiv näringsverksamhet ska du betala särskild löneskatt på 24,26 %

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare