Vad är skillnaden mellan arvsrätt och köprätt?

Om jag som barn går in med 200 000 när min pappa och hans nya fru köper en gård. Vad har jag mer rätt till än mina syskon och halvsyskon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att med "rätt" till något så tänker du på din arvsrätt. Jag antar att det du menar är att du bör ha mer "rätt" till en större del av gården när ni ärver er far i och med att du tillskjuter 200 000 kr till gården. Däremot, stämmer inte riktigt denna tolkning av lagen.

Det är nämligen viktigt att skilja mellan (1) äganderätt som uppstår när man exempelvis köper något (köprättsligt) alternativt (2) när man ärver något (arvsrättsligt). Det du i själva verket gör när du tillskjuter 200 000 i din pappas gård är att du betalar för en del av gårdens värde (alternativ 1). Från denna synpunkt borde du rätteligen bli delägare med din far och hans fru. Detta är möjligt då en gård (fastighet) kan ha flera delägare som samäger denna enligt samäganderättslagen. Ett vanligt sätt att reglera detta är genom att vardera delägaren äger en andel som överensstämmer med det denna har betalat. Ex. om gården kostar 1 000 000 kr torde du äga 1/5 av gården, såvida du inte utför ett s.k. gåvobrev där du avstår från att äga denna del.

Enligt alternativ 2, så kommer ditt tillskott inte medföra att du får mer rätt till huset enligt arvsrätten. Här gäller som utgångspunkt att alla din fars bröstarvingar (hans barn) ärver honom i lika delar, se 2 kap. 1 § ärvdabalken. Att du köper en del av gården alternativt tillskjuter 200 000 kr som gåva ändrar inte detta.

Slutsats

Om det du önskar är att erhålla "mer" i arv, kommer inte detta tillskott medföra det. Det du i själva verket gör när du tillskjuter pengar till gården, är att du köper en del av gården. För att äganderätten till gården ska fördelas rättvist skulle du kunna be din far att upprätta dokumentation om hur stora andelar av gården du, din far respektive hans fru äger. Den del som du köpt kommer alltså inte fördelas mellan din fars arvingar, eftersom det är du som äger den.

Ditt tillskott ger dig alltså inte mer "rätt" till något i jämförelse med dina syskon rent arvsrättsligt. Att du tillskjuter 200 000 kr till din pappas tillgångar medför inte att du har rätt till större del av din pappas kvarlåtenskap senare (egendom som han lämnar kvar efter han gått bort). Däremot, har ni möjlighet att reglera ägarkonstellationen mellan varandra genom att upprätta ett samägandeavtal, då du kan anses äga en del av gården rent köprättsligt. Om upprättandet av ett samägandeavtal är något som låter intressant, rekommenderar jag dig att boka tid hos oss.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars får du givetvis återkomma om jag missförstått din fråga!

Gott Nytt År,

Victoria AnderssonRådgivare