FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/06/2018

Vad är skillnaden mellan fission och fusion?

Skulle ni kunna ge en lättförståelig förklaring av skillnaden mellan hur en fission och fusion går till med ett bolag? När är fission att föredra i bolag och vice versa? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nedan kommer jag att gå igenom de två termerna för att bringa klarhet i vad skillnaden är, samt ge några exempel på när fission respektive fusion kan vara att föredra.

Vad innebär fission?

Regler om fissioner hittar du i 24 kap. aktiebolagslagen (ABL).

Vid fission delas bolaget. Detta sker genom att ett eller flera andra övertagande bolag tar över tillgångarna och skulderna i bolaget i utbyte mot vederlag till aktieägarna. Se vidare 24 kap. 1 § ABL.

Fission kan vara att föredra exempelvis om ett bolag innehåller flera olika verksamheter och man önskar dela upp varje verksamhet i ett eget mindre bolag. En annan anledning skulle kunna vara att två ägare vill avbryta sitt samarbete och fortsätta i egna bolag.

Vad innebär fusion?

Regler om fusioner mellan aktiebolag hittar du i 23 kap. aktiebolagslagen (ABL). För fusioner där ekonomiska föreningar är inblandade finns regler i 12 kap. lagen om ekonomiska föreningar (EFL).

Vid fusion går två eller flera bolag ihop (slås samman) så att bolagen i fortsättningen drivs i endast ett bolag. Detta görs antingen genom att bolaget eller bolagen "går upp i" ett annat bolag (s.k. absorption) eller genom att bolagen bildar ett nytt övertagande bolag (s.k. kombination). Se vidare 23 kap. 1 § ABL.

Vanliga syften bakom fusioner är att man önskar att bolagen ska effektiviseras och bli mer lönsamma genom till exempel samordning, stordriftsfördelar och spridning av risk. Det kan även finnas olika sociala och politiska orsaker. Exempelvis skulle sammanslagningar mellan bolag inom samma bransch men i olika länder kunna vara gynnsamt om bolagen tillsammans vill försöka bli mer internationella (se t.ex. svenska Asea som gick samman med schweiziska Brown Boveri för att bilda ABB).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är alltså den grundläggande skillnaden att fission innebär att man delar upp ett bolag (delning), medan fusion innebär att bolag slås samman (sammanslagning).

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare