Vad är skillnaden mellan inbrott och olaga intrång?

Hej

Om polisen får inringare om att en man går runt på en skola och rycker i dörrar mitt i natten. Vid anträffandes av mannen så står han med ett brytverktyg och bryter på en dörr. När poliserna tar tag i honom så berättar mannen att han vill in och lägga sig och sova. Är det inbrott eller olaga intrång? Grips han på plats för inbrott? Eller släpps han på plats med tanke på att han berättar på plats att hans syfte va att sova och inte stjäla? Går det över till ett olaga intrång då och han avvisas?

Eller grips han för inbrott och blir släppt efter förhör i arresten om hans utsago är trovärdig om att han bara skulle sova? Och sen får han böter för olaga intrång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att göra sig skyldig till olaga intrång krävs att man obehörigen intränger eller kvarstannar i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe (4 kap. 6 § 2 stycket BrB). Gör man sig skyldig till olaga intrång kan man dömas till böter, om det inte är så att brottet är grovt, för då kan man dömas till fängelse i högst två år.

Inbrott är en kombination av olaga intrång och stöld. Inbrott är därför inget eget brott i sig och är därför inget man kan dömas för. Om mannen inte har stulit något kan han inte dömas för stöld.

Frågan kring om han grips på plats blir beroende av vad polisen misstänker för brott. För att han ska kunna gripas på plats krävs att det brott han på sannolika skäl är misstänkt för kan straffas med minst ett års fängelse (24 kap. 1, 6 och 7 § BrB). För olaga intrång av normalgraden kan man bara dömas till böter, vilket innebär att man inte kan häktas, anhållas eller gripas för misstanke om det brottet. För stöld däremot finns påföljden fängelse i högst två år, vilket innebär att även försök till stöld kan ge fängelse i högst två år (8 kap. 1 § samt 23 kap. 1 § 2 stycket BrB) och polisen kan därför gripa mannen på plats om de på sannolika skäl misstänker försök till stöld.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare