FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/03/2021

Vad är skillnaden mellan publika och privata aktiebolag?

Hej,

Kan ni förklara vad skillnaden på ett privat och publikt bolag är? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag tillämpa reglerna i Aktiebolagslagen (2005:551) ( ABL). I ABL finns nämligen regler för både publika och privata aktiebolag.

Ett privat aktiebolags företagsnamn får inte innehålla ordet publikt (28 kap. 2§ ABL), och ett publikt aktiebolags namn får inte innehålla ordet privat (28 kap. 7§ ABL).

När det kommer till aktiekapitalet ska det i privata aktiebolag finnas minst 25 000 kronor, enligt 1 kap. 5 § försa stycket ABL. Publika aktiebolag ska istället ha ett aktiekapital på minst 500 000 kronor, enligt 1 kap. 14 § ABL.

Den viktigaste skillnaden mellan privata och publika aktiebolag är att privata aktiebolag inte får annonsera ut aktier till försäljning till allmänheten (1 kap. 7§ ABL). Eftersom de inte får säljas till en bredare krets får de därför inte handlas på börsmarknader.

Hoppas du fick svar på din fråga, tveka inte på att höra av dig om du har fler funderingar!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare