FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/06/2018

Vad är skillnaden på god och skälig levnadsnivå?

Vad är skillnaden i begreppen skälig levnadsnivå och god levnadsnivå?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi ser ofta diskussioner om hur dessa begrepp skall tolkas och förstås. Det förekommer inte några klara definitioner eller riktlinjer för hur begreppen ska tillämpas i lag. Ett sätt att få att få en fördjupad förståelse för de båda orden och deras innebörd är att titta på de synonymer som finns till respektive ord.

Skälig: billig, rättvis, befogad, berättigad, rimlig, resonlig, hovsam, lagom, måttlig, resonabel, moderat, tillräcklig, förnuftig, giltig, adekvat

God: bra, utmärkt, värdefull, riktig, oklanderlig, felfri, solid, gedigen, äkta, rejäl, förträfflig, förstklassig, prima, förmånlig, fördelaktig, gynnsam, fin, inbringande, inkomstbringande, lukrativ, säker, betydlig, betydande, riklig, rågad, redig, ansenlig, rundlig, styv.

De båda orden har som synes stora skillnader i språklig betydelse, där ordet god har en mer positiv innebörd än ordet skälig. Man kan därför säga att goda levnadsvillkor är "bättre" än skälig levnadsnivå. Man kan förstå att skälig endast tillgodoser de basala behoven, medan begreppet god även skall få det där "lilla extra" som ger ett verkligt gott liv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ikram AsryRådgivare