FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/07/2018

Vad är spärrtiden för mitt körkortstillstånd vid olovlig körning?

hej

har blivit stoppad av polisen strax vid där jag bor cirka 100 meter och skulle bara parkera bilen och har inget körkort,det blir olovlig körning sa dom och jag har fått 30 dags böter på 3900kr och skickat ytrrande till transportstyrelsen. hur länge kommer min körkortstillstånd bli indragen ?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

När Transportstyrelsen beslutar att återkalla ett körkortstillstånd med anledning av att föraren begått ett trafikbrott kan spärrtiden variera mellan tre månader upp till tre år. Under spärrtiden har du inte möjlighet att få ett nytt körkortstillstånd upprättat. Observera att en återkallelse av ett körkortstillstånd inte är detsamma som att få ett körkortstillstånd indraget. När spärrtiden löpt ut kommer ditt gamla körkortstillstånd inte automatiskt att börja gälla. Du måste vända dig till Transportstyrelsen och ansöka om ett nytt körkortstillstånd. Du kan skicka in en ansökan redan under spärrtiden. Uppfyller du vid ansökningstillfället de medicinska och personliga krav som ställs för att få ett körkortstillstånd kan Transportstyrelsen bevilja dig ett tillstånd som börjar gälla direkt efter att spärrtiden löpt ut.

Bestämmelser om återkallelse av körkortstillstånd finns i körkortslagen (1998:488). Se t.ex. följande bestämmelser: 5 kap. 2 § första meningen, 5 kap. 3 § 6 punkten, 5 kap. 6 § första stycket och 3 kap. 2 §.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare