FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/12/2021

Vad är straffet för bidragsbrott?

Jag ska upp till rätten för bidrag brott. Den totala summan är 5947 kr vid fem olika tillfällen. Vad kan straffet bli? Jag har absolut inte gjort detta medvetet.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Bidragsbrottslagen

Bidragsbrott kan innebära böter eller upp till två år i fängelse som påföljd, 2 § Bidragsbrottslagen. Faktorer som kan påverka straffets längd kan vara beloppet på bidragen, hur länge brottet har pågått och om det skett under organiserade former. Särskilt allvarligt är det om bidragsbrotten har begåtts med ett syfte att utnyttja välfärdssystemet. Något som kan påverka bedömningen är också om någon tidigare begått brott och om det är samma typ av brott

Svar

Det är alltid svårt att bedöma vilket straff som kan följa på ett specifikt brott, men vanligtvis är den högre delen av straffskalan, alltså upp mot 2 år, reserverad för svårare former av brottet i fråga. I ditt fall handlar det om en inte obetydlig summa, men summan i sig och att det skett ett par gånger, är troligen inte tillräckligt svårt för att tala för ett fängelsestraff. Istället bör det vara aktuellt med antingen böter, villkorlig dom eller skyddstillsyn.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare