Vad är straffet för innehav av 5 gram hasch?

Hej, kan man bli dömd om polisen hittar 5g hasch narkotika vid husrannsakan? Vad får man för straff om man erkänner?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Innehav och eget bruk räknas som narkotikabrott eller ringa narkotikabrott

Reglerna om narkotikabrott finns i narkotikastrafflagen (NSL). I mitt svar utgår jag från att det endast rör sig om innehav av narkotika och inte någon överlåtelse.

Den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år (1 § NSL). Om brottet anses som ringa, dvs mindre allvarligt, döms man istället till böter eller fängelse i högst sex månader. När bedömningen görs om brottet ska anses vara ringa tas hänsyn till arten, mängden narkotika och övriga omständigheter (2 § NSL).

Gränsen mellan narkotikabrott och ringa narkotikabrott

Enligt motiven till narkotikastrafflagen bör rubriceringen ringa narkotikabrott i huvudsak vara förbehållen för de gärningar som består i eget bruk eller innehav för eget bruk.

Vid innehav av hasch (för eget bruk) upp till 50 gram brukar dagsböter utdömas vanligtvis om brottet anses som ringa. För innehav av 5 gram är vanligtvis bötesstraffet 50 dagsböter.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare