FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/03/2021

Vad är straffet för olovlig körning?

Hej ! Jag har ett åkeri jag har behörighet A B BE Vad skulle straffet bli om jag skulle köra något som kräver CE går det äns att svara på det??

Stefan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att hänvisa till lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL) när jag besvarar din fråga.

Olovlig körning

Den som uppsåtligen kör ett fordon utan att ha ett giltigt körkort (behörighet) för fordonet gör sig skyldig till brottet olovlig körning (3 § TBL). Straffet för olovlig körning är böter, och om brottet är att bedömas som grovt är straffet fängelse i högst sex månader. Vid bedömningen av om brottet är att betrakta som grov beaktas om gärningsmannen saknat körkort på grund av att hen fått det återkallat eller om brottet begåtts flera gånger.

Förverkande av fordon

Ett fordon som har använts vid brottet olovlig körning får förverkas om det behövs för att förebygga fortsatt brottslighet (7 § TBL). Ett förverkande innebär att fordonet tas i beslag av polis. Det som särskilt ska beaktas är om gärningsmannen tidigare gjort sig skyldig till sådan brottslighet.

Sammanfattning

Svaret på din fråga är att du genom att köra ett fordon utan behörighet gör dig skyldig till brottet olovlig körning. Om det inte finns anledning att bedöma brottet som grovt skulle du förmodligen straffas med böter. Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om jag har missförstått din fråga är du alltid varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare