Vad är straffet för upprepad olovlig körning?

Jag blev stoppad av polisen utan att ha rätt att köra ett fordon alltså jag har inget körkort. Jag erkände det direkt och fick böter. Vad händer om jag blir stoppad igen. Blir det mer böter och att jag inte kan få körkort när jag fyller 18? I så fall för hur långt kommer jag inte kunna få körkort? Har hört att det kommer gå i 6 månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Straffmätning vid olovlig körning

Olovlig körning blir grovt om man kör vanemässigt (3 § första stycket lagen om straff för vissa trafikbrott). När gäller påföljden för olovlig körning som sker upprepade gånger har det i praxis tagits fram en trappa avseende straffskalan. Den första olovliga körningen leder oftast till 1500 kr eller 30 dagsböter. Den andra gången man kör olovligt blir påföljden 50 dagsböter, tredje gången motsvarar 70 dagsböter och fjärde gången leder till 100 dagsböter. Efter det blir straffet fängelse, oftast 14-30 dagar. För att det ska bli fängelse den femte gången krävs dock att dessa körningar sker inom en kedja av lagföringar för grov olovlig körning inom två år (RH 2017:35). Domstolen är dock inte bunden av denna trappa, utan kan välja att hoppa över en trappa eller dylikt på grund av förhållandena i det enskilda fallet.

Spärrtid för att ta körkort

Om man efter att ha begått brottet olovlig körning ansöker om körkortstillstånd kommer en spärrtid meddelas. Under spärrtid får inte körkort utfärdas. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år (3 kap. 9 § körkortslagen). Det är transportstyrelsen som bestämmer längden på spärrtiden beroende på omständigheterna i det enskilda fallet. I de rättsfall jag tittat på är spärrtid för olovlig körning vanligtvis på sex månader. Det är troligt att spärrtiden blir längre om det sker olovliga körningar upprepade gånger.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare