FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/08/2021

Vad är straffet i Norge för grovt bedrägeri och skattebrott?

Vad är straffet i Norge för grovt bedrägeri och skattebrott

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring brott i Norge finns i den norska straffeloven.

Straffet för bedrägeri i Norge är böter eller fängelse i högst två år (§ 371 straffeloven). Om brottet är grovt blir straffet fängelse i högst sex år (§ 372 straffeloven).

Även straffet för skattebrott i Norge är böter eller fängelse i högst två år (§ 378 straffeloven). Vid grovt skattebrott blir straffet istället fängelse i högst sex år (§ 379 straffeloven).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare