FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt31/03/2020

Vad är straffet om man säljer sexuella tjänster utan att betala skatt?

Vad kan man få för straff om man prostituerar sig utan att betala skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag nämna att det är olagligt att köpa sexuella tjänster enligt 6 kap. 11 § brottsbalken.

Däremot är inte en försäljning av sexuella tjänster olagliga i Sverige. Innebörden av detta blir enligt gällande regler från Skatteverket att man är tvungen att deklarera sina inkomster, även när det handlar om sexuella tjänster. För den som felaktigt för uppgift om sin inkomst eller sina intäkter kan man dömas för skattebrott till fängelse i högst två år, 2 § skattebrottslagen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning!
Lawline RådgivareRådgivare