FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/06/2021

Vad är tredskodom? Finns tredskodomen i belastningsregistret?

Hej!

Jag har ett obetalt lån som kommit till domstol. På domslutet står det Tredskodom. Vad är Tredskodom? Jag har fått jobb som personlig assistent och undrar om detta står i belastningsregister och påverkar det att jag inte får jobbet?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är tredskodom?

Tredskodom kan meddelas i fall då den svarande till exempel inte infinner sig vid huvudförhandlingen eller underlåter att komma in med ett skriftligt svaromål. Domen innebär att man inte prövar sakfrågan, i ditt fall utreder man alltså inte huruvida du har en giltig skuld eller inte utan man dömer till nackdel för den part som underlåtit att delta i rättsprocessen. Tredska betyder motsträvighet och en tredskodom meddelas alltså för att gynna den part som deltagit i processen.

Finns domen med i belastningsregistret?

I belastningsregistret registreras uppgifter om alla som har dömts för brott. Tredskodom meddelas i tvistemål vilket inte är detsamma som brottmål. Kortfattat är tvistemål en rättsprocess mellan enskilda som inte kan komma överens kring något, i ditt fall ett obetalt lån. Brottmål är rättsprocessen då en person begått ett brott och man utreder om denna person ska hållas ansvarig för det. Ett obetalt lån som i ditt fall är alltså ett tvistemål som inte tas upp i belastningsregistret.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Lycka till med ditt nya jobb.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare