Vad är uppsägningstiden för inneboende?

Hej,

Jag hyr ett rum hos en student. Hon bad mig flytta ut då hon gärna vill bo med en kursare som går sista året och de är nära vänner. I alla fall, undrar jag vad uppsägningstiden är när man hyr ett rum hos en annan? Vi båda är studenter och enligt bostadsförvaltningen har hon jag hyr av två månaders uppsägningstid. Gäller det två månader för mig med eller är det mer/mindre? Vi har heller inget kontrakt mellan oss.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du hyrt ett rum hos din hyresvärd, dvs studenten, på obestämd tid (dvs ett tillsvidareavtal), men att hon nu sagt upp hyresavtalet med dig. Notera att avtalet inte behöver vara skriftligt, det kan vara muntligt. Det föreligger därför ett avtal mellan er, trots att inget är nedskrivet. Jag förutsätter vidare att du hyrt ett rum i en hyresrätt, om det är en bostadsrätt gäller andra regler.

Eftersom avtalet gäller tillsvidare är uppsägningstiden tre hela kalendermånader, enligt jordabalken 12 kap 4 § (här). Om ni har avtalat om kortare uppsägningstid än så gäller det endast till förmån för dig, som är den inneboende. Det betyder att du kan säga upp kontraktet med den kortare uppsägningstiden, din hyresvärd däremot måste ändå ge dig som inneboende tre kalendermånaders uppsägningstid. Jag tolkar det dock som att ni inte avtalat om uppsägningstid alls, det är då tre kalendermånader som gäller.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare