Vad är uppsägningstiden för inneboende i bostadsrätt?

Hej! Jag har hyrt ett rum i en bostadsrätt med tillsvidarekontrakt sedan september förra året. I hyreskontraktet kom vi överens om 3 månaders uppsägningstid från vardera parter. Jag sade upp detta kontrakt i början av februari då jag skaffat egen lägenhet och undrar nu om jag måste betala hyra till min förra hyresvärd 3 månader även då jag läst att det endast är en månad uppsägningstid från hyresgästens sida. Stämmer detta? Eller kan jag hänvisa till att hyreskontraktet jag skrev på med hyresvärden var felaktigt från början kring uppsägningstiden eller är den bindande då jag skrivit på? Hyresvärden är en privatperson.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan såsom att du är inneboende i en bostadsrätt. Därmed blir lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) aktuell.

Uppsägningstid för inneboende

I lagen om uthyrning av egen bostad beskrivs att huvudregeln för hyresavtal som ingåtts på obestämd tid måste sägas upp för att sluta gälla. Det går även att säga upp avtalet i förtid (3 § första stycket Privatuthyrningslagen). Hyresgästen kan säga upp avtalet så att det upphör att gälla tidigast det månadsskifte 1 månad efter uppsägningen (3 § andra stycket Privatuthyrningslagen). Det betyder att om du till exempel säger upp ditt avtal den 27 mars upphör ditt hyresavtal att gälla den 30 april (sista dagen i månanden).

Dessutom är avtalsvillkor som i jämförelse med privatuthyrningslagen är till nackdel för hyresgästen utan verkan mot denne (2 § första stycket Privatuthyrningslagen). Lagen är alltså utformad till hyresgästens fördel.

Vad betyder detta för dig?

Detta betyder för dig att du inte har skyldighet att beakta uppsägningstiden på 3 månader i hyresavtalet då villkoret skulle vara till nackdel för dig som inneboende och därmed strider mot privatuthyrningslagen (2 § första stycket Privatuthyrningslagen). Således kan du stå på dig om att du har 1 månads uppsägningstid, du har lagen på din sida! Om du inte kommer överens med din hyresvärd kan du vända dig till hyresnämnden.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare