Vad är uppsägningstiden om jag har arbetat i drygt 13 år och det inte finns anställningsavtal?

Hejsan

Jag vill säga upp mig från mitt arbete

Jag har arbetat där lite drygt 13år

Företaget är inte kollektiv anslutet

Ingen anställningsavtal är skrivet

Fråga : Är min uppsägningstid 1 månad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av lag om anställningsskydd (LAS).

Eftersom ingenting verkar ha avtalats mellan dig och din arbetsgivare har du rätt till en uppsägningstid på sex månader då din anställning är minst 10 år (LAS 11 § andra stycket).

Vad som kan vara värt att nämna är att om du önskar kan du och din arbetsgivare avtala om en kortare uppsägningstid än sex månader men oavsett gäller en minsta uppsägningstid av en månad (LAS 11 § första stycket).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare