Vad är uppsägningstiden om man hyr bostad av en privatperson?

Jag hyr just nu en lägenhet av en privatperson. Men sa upp denna 2:a mars. Jag och hyresvärden hade ett samtal igår angående uppsägningen. Hon förklarade att uppsägningen börjar gälla nästkommande kalendermånad, alltså 1:a april. Detta va helt nytt för mig, men det visar sig att detta stämmer. Dock har jag lusläst hyresavtalet igen, och där står följande: "1 månads uppsägningstid. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet med (inge ifyllt fält) månad/-er för varje gång". Min fråga till er är, ska jag vara ute ur lägenheten 2:a april eller blir det som hon påstår, alltså att jag tvingas betala ytterligare hyra för hela april? Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Om det är en privatperson som har hyrt ut huset tillämpas lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen). Då den är en speciallag tillämpas den före 12 kap Jordabalken (JB).

Som hyresgäst har du då alltid rätt att säga upp avtalet från och med det månadsskifte som inträffar tidigast en månad efter uppsägningen, se 3 § privatuthyrningslagen. Det innebär att uppsägningstiden börjar att gälla vid nästa månadsskifte. Uppsägningsmånaden hade alltså varit april vare sig du säger upp lägenheten i slutet eller i början av mars. Det citerade stycket ur erat avtal tolkar jag som att hyrestiden löper på som vanligt tills vidare om kontraktet inte sägs upp.

Däremot om det var hyresvärden, och inte du i egenskap av hyresgäst, som sa upp hyresavtalet, så gäller 3 månaders uppsägningstid.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare