Vad avgör om det är grov stöld?

Hej! Om en person har misshandlat en annan person med basebollträ flera gånger under händelsen för att sedan ta dennes plånbok och telefon, räknas detta som grov stöld eller både stöld och misshandel?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheterna som avgör om brottet anses som stöld eller grov stöld, ser främst till värdet på stöldgodset. Även omständigheter som att det som stals var något brottsoffret bar på sig, t.ex. som smycken eller om godset stals i hemmet osv är faktorer som gör att brottet anses mer hänsynslöst och därav talar för att det är grov stöld, 8:4 brottsbalken. Att gärningspersonen använde våld vid stölden, talar mer för brottet rån än stöld och misshandel. Vilket innebär att någon använt våld för att tillgripa eller i sambandet med tillgripandet, 8:5 BrB. För att göra en mer utvecklad bedömning krävs fler omständigheter men hoppas detta gav dig viss vägledning.

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare