FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/10/2020

Vad behöver bevisas för att döma någon för falsk angivelse/tillvitelse?

Hej! Har en fundering om brotten falsk tillvitelse/angivelse. Krävs det verkligen att man behöver bevisa att personen som kan gjort sig skyldig hade tankar i huvudet som: Åh jag ska polisanmäla och sätta dit person B, han har inte gjort något fel utan det gör jag som anmäler honom, men det bryr jag mig inte om! / Åh jag vill få honom oskyldigt dömd så kokar ihop en egen berättelse under förhören som inte lätt blir upptäckt, vet att det är fel men jag bryr mig inte.

Det låter ganska så omöjligt enligt mig att döma någon för brotten om det här stämmer. Den misstänkta personen kan ju bara förneka att han medvetet försökt besvära rättsväsendet och säga att han missuppfattade situationen, eller inte visste att si och så inte var brottsligt, eftersom vi inte kan läsa folks tankar i huvudet om de inte yttras så blir det bara ord mot ord till slut. Hur går det egentligen till för att någon ska kunna dömas för brotten och vad behöver man bevisa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer först kortfattat att gå igenom vad brotten falsk angivelse och falsk tillvitelse innebär. Sedan kommer jag att ge exempel på vad som krävs för att någon ska kunna dömas för brotten, samt vad som behöver bevisas.

Vad är falsk angivelse och falsk tillvitelse?

Falsk angivelse innebär att man avsiktligen försöker få någon dömd för ett brott, trots att man vet att personen egentligen är oskyldig (15 kap. 6 § första stycket BrB). Oftast görs detta helt enkelt genom att göra en anmälan hos polisen. Vid falsk tillvitelse krävs det däremot inte att man avsiktligen försöker få någon dömd. Då räcker det istället att man exempelvis talar illa om någon framför en polis, och att polisen sedan uppfattar det som att personen har begått ett brott och själv upprättar en anmälan (15 kap. 7 § första stycket BrB).

Vad behöver bevisas för att någon ska kunna dömas för brotten?

Precis som du skriver kan det vara svårt att bevisa att någon avsiktligen försöker få en oskyldig person dömd för brott. Men även om man inte kan vara säker på hur någon tänker finns det ändå andra sätt att bevisa att någon ljuger. I tidigare rättsfall som handlar om falsk angivelse/tillvitelse har man exempelvis kunnat bevisa att någon ljuger med hjälp av vittnen. Genom vittnesberättelser kan alltså domstolen få reda på om det påstådda brottet faktiskt har ägt rum. Ibland kan det också finnas teknisk bevisning (t.ex. DNA) som kan hjälpa domstolen i denna bedömning.

I vissa fall kan det också finnas mer eller mindre tydliga skäl eller motiv till att någon vill att en oskyldig person ska dömas för ett brott. Vi kan till exempel tänka oss att det rör sig om två personer som tidigare har haft en relation, men att den ena personen av någon anledning väljer att avsluta relationen. Den personen som har blivit lämnad kan då ha motiv att hämnas på den andre. Ett sådant s.k. "hämndmotiv" skulle man exempelvis kunna upptäcka genom att gå igenom SMS som har skickats mellan personerna, eller genom att förhöra anhöriga som vittnen.

Sammanfattning

För att sammanfatta kan det alltså precis som du skriver vara svårt att få någon dömd för falsk angivelse/tillvitelse. Det är däremot inte omöjligt, eftersom det går att använda sig av vittnen och annan bevisning för att visa att någon ljuger. Ibland kan en person också ha ett tydligt motiv till varför man vill få en annan person oskyldigt dömd. Detta kan i så fall hjälpa till att bevisa att någon ljuger. Endast ett potentiellt motiv räcker däremot inte för att kunna döma någon för falsk angivelse/tillvitelse, utan det krävs också att det finns annan bevisning.

Hoppas att du har fått lite mer klarhet i dina funderingar! Om du undrar över något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare