FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt01/10/2019

Vad betyder självriskeliminering?

Vad betyder självriskeliminering? Har fått mail från Securitas att de höjer min självriskeliminering från 3000 kr till 12000:-. Jag förstår självrisk och jag fattar eliminering men självriskeliminering ?? Jättetacksam för en förklaring.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Självriskeliminering, ibland kallat självriskreducering eller Loss Damage Waiver, innebär att du slipper stå för självrisken i en försäkring. Som du redan kände till så är självrisken det belopp du själv betalar om du skulle råka ut för en skada och med en självriskeliminering behöver du helt enkelt inte betala självrisken vid en skada. Normalt betalar man en avgift per månad för att ha en självriskeliminering kopplad till sin försäkring.

Vänligen,

Astrid Niva-LindmarkRådgivare