Vad blir mitt inköpspris om jag har ärvt en fastighet?

Jag ska i framtiden sälja en fastighet som jag ärvt av min mamma, som hon i sin tur ärvt av sin mamma. Så blir mitt inköpspris då 0 kr? Eller kan jag uppge vad min mormor gav för huset när hon köpte det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om fastigheten förvärvades efter år 1952

När tillgångar förvärvas genom arv gäller kontinuitetsprincipen. Det innebär att man övertar den föregående ägarens anskaffningsutgift för fastigheten. Anskaffningsutgiften är vad den föregående ägaren betalade när hen köpte fastigheten. Ditt inköpspris/anskaffningsutgift kommer att bli din mormors anskaffningsutgift, det vill säga det din mormor gav för huset när hon köpte det (44 kap. 21 § inkomstskattelagen (IL) ).

Om fastigheten förvärvades före år 1952

Om fastigheten förvärvades före år 1952 räknar man ut anskaffningsutgiften på ett annat sätt. Som anskaffningsutgift anses i sådana fall 150 % av fastighetens taxeringsvärde för år 1952. Alternativt kan ersättningen för förvärvet av fastigheten (den verkliga köpeskillingen) användas som anskaffningsutgift om den översteg 150 % av taxeringsvärdet för år 1952. (45 kap. 28 § IL).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare