Vad blir påföljden för narkotikabrott och drograttfylla?

Hej har en fråga gällande narkotikabrott. Jag står åtalad för drogrartfylla plus 1 bensodiasepin 2,79 gram kokain och 0,09gram amfetamin. Dom menar på att det är rubricerad till normalgraden stämmer de och vad kan påföljden bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att redogöra för din fråga så specifikt det går. Jag vill dock uppmärksamma dig på att det i slutändan är domstolen som avgör om du döms eller inte samt bestämmer påföljden. Reglerna om narkotikabrott finns i narkotikastrafflagen (1968:64) (NSL).

Eget bruk är ringa narkotikabrott, innehav kan innebära narkotikabrott av normalgraden

Den som innehar narkotika kan dömas för narkotikabrott till högst tre års fängelse (1 § NSL). Om brottet anses som ringa döms det istället till böter eller fängelse i högst sex månader. Vid bedömningen om brottet ska ses som ringa tas det hänsyn bland annat till vilken sorts narkotika det rör sig om, hur farlig den är, samt mängden narkotika (2 § NSL). Att exempelvis bruka narkotika och därav lämna ett positivt urinprov räknas som ringa narkotikabrott. Normalstraffet för ett ringa narkotikabrott genom eget bruk är trettio dagsböter enligt praxis, när det är i kombination med drograttfylleri är straffet femtio dagsböter (Åklagarmyndighetens RättsPM 2012:7, uppdaterad i juli 2017, Strafföreläggande i bötesmål - en sammanställning av tillämpade påföljder). Ett innehav av en mindre mängd narkotika för eget bruk kan även det räknas som ringa narkotikabrott.

Gränsen för narkotikabrott av normalgraden går vid 0,6 gram kokain

I ditt fall är det framför allt mängden kokain som gör att brottsrubriceringen blir narkotikabrott av normalgraden istället för ett ringa sådant. Enligt Högsta domstolens praxis går gränsen mellan ringa narkotikabrott och narkotikabrott av normalgraden vid 0,6 gram kokain (NJA 2008 s. 653). Även om det kan finnas utrymme för att argumentera för att det skulle kunna röra sig om ett ringa narkotikabrott även vid en något större mängd, så är ditt innehav fyra gånger så stort som gränsen enligt praxis. Därav är det riktigt att du delges misstanke om narkotikabrott av normalgraden.

Utgångspunkten vid narkotikabrott är att det ska utdömas fängelse

Narkotikabrott är enligt praxis ett artbrott. Att det är ett artbrott innebär att det utom i ringa fall normalt ska utdömas fängelse för brottet (se NJA 1997 s. 522). För narkotikabrott är straffet fängelse i minst fjorton dagar och högst tre år. Även om ditt brott är av normalgraden är det sett till mängden i det lägre intervallet. Av förklarliga skäl riskerar du därmed inte tre års fängelse för ditt innehav.

Det är omöjligt att sia om exakt hur långt fängelsestraff du eventuellt döms till, du kan dock räkna med att det kommer att vara i det lägre intervallet av straffskalan. Du måste dock beakta att andra åtalspunkter kan inverka på fängelsestraffets längd. Enligt vad jag kan utläsa av din fråga är du förutom narkotikabrottet även misstänkt för t.ex. drograttfylleri. Om Kriminalvården föreslår skyddstillsyn med tillräckligt ingripande vård och domstolen anser att du är motiverad för vården och klarar av att genomföra den, kan skyddstillsyn med vårdföreskrift bli aktuell. Vid mindre allvarliga fall kan det även bli aktuellt med frivårdspåföljd (skyddstillsyn eller villkorlig dom) kombinerad med samhällstjänst. Om du inte sköter frivårdspåföljden kan den ersättas av ett fängelsestraff.

Sammanfattningsvis är det riktigt att brottet du är misstänkt för ska rubriceras som ett narkotikabrott av normalgraden. Det som i ditt fall gör att det inte räknas som ett ringa narkotikabrott är mängden kokain du innehaft. Gränsen för ringa narkotikabrott vid innehav av kokain är 0,6 gram enligt praxis.

Narkotikabrott är ett artbrott, vilket innebär att utgångspunkten är att det ska utdömas fängelse. Den mängd du innehaft är dock så liten att ett kortare fängelsestraff bör vara vad som är aktuellt. Sådant som kan inverka på straffet i mildare riktning är om du t.ex. var under 21 år när brottet begicks, det som kan medföra ett något längre straff är eventuella andra åtalspunkter samtidigt, t.ex. din drograttfylla. I vissa fall kan fängelsestraffet ersättas med villkorlig dom, skyddstillsyn eller vård.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare