FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/06/2021

Vad blir straffet för grovt rattfylleri?

Hade promillehalt 0,68 mg i utandningsluften o polisen tog körkortet o bilen

Vad blir straffet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Akuell lag är lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TSL). Om du har kört din bil och haft en alkoholkoncentration som uppgått till 0,68 mg per liter i utandningsluften kan du ha gjort dig skyldig till grovt rattfylleri enligt 4 a § TSL. Det finns tre faktorer som beaktas vid bedömning om en gärningsperson gjort sig skyldig till grovt rattfylleri, den första är att föraren ska ha haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften, det andra är att föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, det tredje är om framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.

Utan att veta om alla omständigheterna i ditt fall, kan det konstateras att du har haft en tillräckligt hög alkholkoncentration för att uppnå kravet på grovt rattfylleri, men har du i övrigt inte varit "avsevärt påverkad" samt framfört bilen på ett tillräckligt betryggande sätt finns det en chans att brottet betraktas vara av normalgraden. Straffet för rattfylleri av normalgraden är allt från böter till fängelse i sex månader enligt 4 § TSL, medan straffet för grovt rattfylleri kan uppgå till 2 års fängelse om omständigheterna är allvarliga enligt 4 a § TSL. Det blir i slutändan fråga om en helhetsbedömning av ditt beteende i trafiken som avgör straffet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare