Vad blir straffet för narkotikabrott?

hej. Åkte fast i ett smuggelbrott med 50tusen enheter doping samt så hittades ytterligare 50tusen enheter vid husrannsakan och det finns sms historia att jag sålt en del av detta till kompisar. Samt att jag hade 30gram kokain för eget bruk hemma. Inte haft våg eller massa kontanter eller sådant. Vad kan jag förvänta mig för straff. Har en ordnad vardag och fast arbete som jag sköter. Aldrig suttit i fängelse innan och är dömd för skattebrott av oaktsamhet för 4år sedan.

Har familj med sambo och en son på 3år. Och tjejen är gravid igen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Straff för narkotikabrott regleras i narkotikastrafflagen (NSL).

Den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika eller annars överlåter, förvarar eller säljer narkotika kan dömas för narkotikabrott, 1 § NSL. Straffet är i så fall fängelse i högst tre år.

Beroende på om det har förekommit en form av verksamhet kopplat till narkotikan som har skett i större omfattning eller yrkesmässigt eller om narkotikabrottet har rört en särskilt stor mängd narkotika eller har varit särskilt farlig eller hänsynslös kan även grovt narkotikabrott bli aktuellt, 3 § första stycket NSL. I detta fall är straffet fängelse i lägst två och högst sju år.

Om du bedöms ha haft uppsåt till narkotikabrottet är det därför troligt att du kommer dömas till fängelsestraff. Jag kan dessvärre inte ge dig ett mer specifikt svar för vad som kommer gälla i ditt fall, utan det är en bedömning som domstolen kommer att göra utifrån de samlade omständigheterna i ditt fall.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare