Vad blir straffet om en blir tagen för grovt olaga hot med tillhygge?

Frågan lyder! Vad för straff får en om man blir tagen för grovt olaga hot med tillhygge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Straffet för brottet grovt olaga hot är fängelse i lägst nio månader och högst fyra år (4 kap. 5 § andra stycket brottsbalken). Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas:

- om hotet påtagligt har förstärkts med hjälp av vapen, sprängämne eller vapenattrapp eller genom anspelning på ett våldskapital eller annars har varit av allvarligt slag, eller

- om gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.

I förarbetena (prop. 1992/93:141 s. 30) anfördes att exempel på svåra fall av olaga hot var fall där hotet lett till att psykisk terror utvecklats och medfört svårt lidande och att det för sådan brottslighet bör kunna dömas till ett mycket strängt straff. I ett rättsfall beaktades hotets karaktär och att en kniv kommit till användning (NJA 2008 s. 1010). Högsta domstolen (HD) konstaterade att dessa omständigheter talar för en strängare bedömning av straffvärdet. HD beaktade även gärningsmannens personliga förhållanden och den tid som nu förflutit sedan brotten begicks. I detta fall är tillhygget självfallet en försvårande omständighet. Vad straffet blir är helt beroende av de sammanlagda omständigheterna i fallet. Domstolen kommer, med utgångspunkt i straffskalan (nio månader - fyra år), ta hänsyn till gärningens karaktär men också gärningsmannens personliga förhållanden. Återfall i brottslighet, sociala förhållanden och gärningsmannens ålder kan påverka påföljdsvalet. Det är svårt för mig att ens bedöma på ett ungefär vad straffet kan bli utifrån informationen i din fråga. Jag hoppas dock att du finner vägledning utifrån dessa hållpunkter.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare