FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/06/2021

Vad blir straffet om man kör tung motorcykel utan A-körkort?

Hej! Jag undrar vad straffet blir om jag som haft B-körkort i 9år och kör tung motorcykel och blir stannad av polisen. Har hört ifrån ett flertal att om MC:n är i trafik har försäkring och man kör lagligt att man bara får en varning/anmärkning på B-kortet och böter men att man ej blir av med det. Kan ni hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga så kommer jag att använda mig av lag om straff för vissa trafikbrott (TBL) och Körkortslagen.

Vad kan straffet bli?

Det är alltid domstolen som slutligen avgör vad det ska bli för straff när någon har begått ett brott, och det finns ett flertal olika faktorer som kan påverka den bedömningen som vilket brott som har begåtts, om man har begått brott tidigare, åldern, med mera.

Att köra en tung motorcykel utan giltigt körkort är en brottslig handling som kallas olovlig körning (3 § TBL). Påföljden för detta brott är böter. Om personen dock har tidigare haft ett återkallat körkort eller brottet har skett vanemässigt eller annars är att anse som grovt så kan personen dömas till fängelse i högst 6 månader.

Kan körkortet bli återkallat?

Förutom böter och/eller fängelse riskerar du även att få ditt B-körkort återkallat (5 kap 3 § Körkortslagen). Polisen kan även omhänderta ditt körkort på en gång (5 kap 7 § Körkortslagen).

Det är transportstyrelsen som beslutar om körkortet ska återkallas eller inte. Det är därmed svårt att i detta hänseende att avgöra om dem skulle återkalla körkortet eller inte. Transportstyrelsen ska återkalla körkort om man bryter mot trafikregler eller om man på annat sätt ser att man inte är lämplig att ha körkort. Några exempel på sådana situationer där körkort ska återkallas är; grov vårdslöshet i trafik, hastighetsöverträdelser, opålitlighet i nykterhetshänseende. Om du därmed skulle dömas för trafikbrottet olovlig körning så finns det en möjlighet att körkortet blir återkallat. Det är dock transportstyrelsen som gör denna bedömningen i varje enskilt fall.

Om ditt körkort skulle återkallas utfärdas en spärrtid som gäller 1-36 månader. Under den tiden får inget nytt körkort eller körkortstillstånd utfärdas (5 kap 6 § Körkortslagen).

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare