Vad bör man tänka på vid överlåtelse av fastighet under marknadsvärde?

Hej

Bra app.

Jag tänker sälja mitt sommarhus till mitt gudbarn (15 år) för 10.000.000 milj . alt. sälja till modern. Värdet på huset är idag 15.000.000 milj.

Köpet av huset var år 1996 för 1.317.000 milj.

Jag kommer att bo kvar i huset så länge jag önskar är 72 år.

Finns det något bra upplägg?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du tänker sälja ditt sommarhus idag men bo kvar under den tiden du behagar. Vidare undrar du hur en fördelaktig lösning på detta kunnat se ut.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för hur du bör tänka kring eventuell kapitalvinstskatt.

Din fråga regleras i inkomstskattelagen (IL).

Inledningsvis måste du tänka på att försäljning av fastighet under marknadspris kan rendera i två olika skattemässiga effekter.

Om du väljer att sälja fastigheten under taxeringsvärde kommer således ingen skatt utgå för din del. Däremot kommer köparen eventuellt få betala stämpelskatt på 1,5 % av beloppet.

Om du däremot väljer att sälja fastigheten för taxeringsvärdet eller över taxeringsvärde kommer kapitalvinstskatt utgå. För fastigheter är denna 22 % av det belopp som kvarstår efter att försäljningskostnader subtraheras med anskaffningsbelopp och eventuella omkostnadsbelopp.

Ovan framkommer av huvudsaklighetsprincipen.

Om du avser att bo kvar i fastigheten efter det att du sålt den bör du inkorporera det som ett avtalsvillkor i köpehandlingarna. Således försäkrar du dig om att du har full rätt att uppehålla dig på fastigheten under den period du önskar.

Du är välkommen att vända dig till mig med eventuella följdfrågor på mail: andre.blomquist@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för din fina kommentar om vår tjänst,

MVH

André BlomquistRådgivare