FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/12/2021

Vad får man för straff vid rattfylleri?

X har kört rattonykter och Polisen tog X och omhändertog X:s körkort på plats. X fick åka med till sjukhus för att ta ett blodprov om promillehalt och därefter frisläppt.

Naturligtvis ett oerhört dumt beslut och även om X naturligtvis ångrar detta så måste X förhålla sig till ev konsekvenser.

I nuläget så inväntar X att bli kallad till förhör där X kommer delgivas misstanke om rattfylla/grov rattfylla. Den lär komma snart. X vet inte i dagsläget om hur mkt promille X hade i blodet förutom att X vet att det kan vara högt, dessvärre. Får X reda på det då, hos Polisen? Man kan inte få reda på det innan?(1)

Om man utgår ifrån att X faller under grov rattfylla så förstår jag att det är ett artbrott och förenligt med ev fängelsetid. Jag förstår att det kan bli olika tid beroende av promillehalt och trafikfara, stämmer det? (2)

Om man får en dom, låt oss säga 2 månaders fängelse, hur stor är sannolikheten att man kan ansöka om att få fotboja? Hur TROLIGT är det? Vad gäller för det isåfall?(3)

X är ostraffad sedan tidigare, har fast jobb och är ensamstående med 2 små barn. (De var självklart inte med i bilen vid tillfället).

Söker man isåfall det (fotboja) hos frivården EFTER dom fallit? Eller hur ser en sådan process ut och vad är viktigt underlag i en ev sådan bedömning?

Tack för snabb återkoppling

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer nu?

Polisen kommer sannolikt invänta provsvaret innan man kallas, och då kommer man få reda på provsvaren vid förhöret som du säger. Det är osannolikt att man kan få reda på detta redan i förväg, dels då polisen inte nödvändigtvis vet provsvaret så långt före man kallas, dels för att det är en del av förundersökningen och behandlas därför med sekretess. Dessutom lär man inte ha blivit delgiven misstanke innan förhöret, och det främst efter denna punkt som en hel del rättigheter inträder, så som rätt till insyn i förundersökningen och liknande. Vidare skulle polisen sannolikt dessutom anse att det skulle vara till men för utredningen att berätta det innan förhöret (utifrån 23 kap. 18§ rättegångsbalken och 10 kap. 3§ offentlighets och sekretesslagen). Sammantaget lär man få vänta på att få reda på provsvaret, tills man delges misstanke vid förhöret.

Vilket brott och vilket straff?

Om man har framfört ett fordon med minst 0,2 promille i blodet, eller 0,1 mg/l i utandningsluften, döms man för rattfylleri av normalgraden till böter eller fängelse högst sex månader (4§ trafikbrottslagen). Har man i stället har över 1,0 promille i blodet eller 0,5 mg/l i utandningsluften, så döms man för grovt rattfylleri till fängelse lägst 14 dagar och högst 2 år (4a§ trafikbrottslagen). Var på denna skala man hamnar handlar främst om hur färden varit och liknande, men det handlar vanligtvist om 1-2 månader.

Om man skulle bli dömd för rattfylleri av normalgraden, döms man nästan uteslutande till böter. Det är väldigt ovanligt att hamna på fängelsenivå om man hamnar på normalgraden. Hamnar man istället på det grova brottet, finns det för det första inga böter i straffskalan alls, utan den börjar direkt på fängelsenivå. Det finns fortfarande andra påföljder man kan få än fängelse, exempelvis skyddstillsyn med samhällstjänst. Det som talar för att man ska få fängelse är just som du säger, att grovt rattfylleri har ett så kallat högt artvärde, som gör att fängelse presumeras. Men beroende på hur mycket över "grovt" brott man ligger, hur lång sträcka man kört, trafikfaran, vägförhållanden och liknande, finns det utrymme att döma ut annan påföljd, som skyddstillsyn. Samhällstjänst kan läggas till skyddstillsynen i princip om skyddstillsynen inte är en tillräckligt ingripande påföljd, men döms sällan ut om det finns ett missbruksproblem exempelvis.

Om man får fängelsestraff, kan man istället få fotboja?

Det är absolut inte omöjligt att få fotboja istället för att avtjäna fängelsestraff på anstalt, det är inte helt ovanligt, men det beror bland annat på förutsättningarna i det enskilda fallet, och även kriminalvårdens resurser. Det är alltså som sagt inte domstolen som avgör eller dömer ut fotboja, utan det är frivården som administrerar det (en gren under Kriminalvården). Vanligtvis skickar frivården hem en blankett till de som fått fängelsedomar under 6 månader, där man kan ansöka om fotboja (1§ lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll). Man kan även se till Kriminalvårdens hemsida där det finns en blankett för att ansöka om fotboja. Man måste helt enkelt skriftligen ansöka om att få fotboja.

För det första krävs det att man inte har avtjänat straff med fotboja inom de senaste tre åren (2§ lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll). Det görs sedan en lämplighetsprövning då hela den dömdes situation beaktas, men det som brukar krävas är att man har någon form av sysselsättning, ett jobb, går i skola eller liknande, att man har en bostad som godkänns för övervakningen och att övriga myndiga personer i bostaden godkänner att man avtjänar sitt straff i hemmet. Man kan även under övervakningen komma att lämna ex blodprover och liknande, för att kontrollera så att man avhåller sig från alkohol (4§ lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll). Det viktiga att trycka på vid en ansökan är alltså att personen i din fråga exempelvis har en stadig sysselsättning, alltså ett jobb, även hemmavarande barn, och annat som kan tala för en redlig och stabil livsstil i övrigt. Vanligtvis görs en personutredning av Frivården i samband med att man åtalas för grova rattfylleri, som kommer utreda omständigheterna kring ens tillvaro, familj, levnadsvanor och liknande, som kan ge stöd för ens ordnade livsstil.

Sammanfattning och råd

Man får sannolikt vänta på besked om provsvaret tills att man åtminstone blivit delgiven misstanke av polisen. Om man hamnar på normalgradigt brott, lär det med största sannolikhet sluta i ett bötesbrott. Om man istället skulle komma över gränsen till grovt brott, finns det presumtion för ett fängelsestraff, men det finns ett utrymme att istället få exempelvis skyddstillsyn och samhällstjänst om man trafikförhållandena, vägförhållandena och utifrån promillen inte var så grovt, exempelvis om man bara vänder bilen på en gata, kört en väldigt kort sträcka, eller om man precis ligger över 1,0 gränsen. Presumtionen för fängelse kan då brytas. Får man fängelse är det inte otroligt att man under de förhållanden som du anger, skulle kunna få avtjäna sitt straff med fotboja, men det beror också på kriminalvårdens resurser och om man är lämplig. Det krävs i vilket fall att man ansöker om fotboja för att få det och då bör man trycka på just sådant som talar för att man i övrigt har ett ordnat liv med rutiner, jobb, familj och liknande.

Jag hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss! I övrigt vill jag passa på att önska dig ett gott nytt år!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare