Vad får min mans särkullbarn ut i arv direkt?

Vad ska min mans särkullbarn få ut i arv direkt vid dödsfall? Vi har två gemensamma barn.

Vi Har en bostadsrätt som vi äger hälften var. Den är nu värderad till 3.000.000kr.

Bil och annat äger jag genom äktenskaps förord.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i ärvdabalken (ÄB).

Särkullbarnet har en rätt att få ut sitt arv direkt om din man avlider (3 kap. 1 § ÄB). Det särkullbarnet har rätt att ärva är sin del av din makes kvarlåtenskap, alltså det som du ärver med fri förfoganderätt. Om halva bostadsrätten är den enda egendomen din make äger blir din makes kvarlåtenskap hälften av 3.000.000 kr, alltså 1.500.000 kr. Det är den summan du ärver med fri förfoganderätt.

Din make har totalt tre bröstarvingar vilka har rätt att ärva honom, de har rätt att ärva lika mycket var (2 kap. 1 § ÄB). Särkullbarnet har alltså rätt att kräva 1.500.000kr / 3 = 500.000kr direkt. Särkullbarnet kan även avstå från att ta ut sitt arv direkt, men det är upp till särkullbarnet om så ska ske (3 kap. 9 § ÄB).

Sammanfattningsvis har alltså din makes särkullbarn rätt att få ut 500.000kr direkt om din make avlider.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Olof FunkeRådgivare