FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/10/2021

Vad finns det för regler för krögare avseende prissättning av alkohol?

Hej…om jag öppnar en krog där det finns en massa andra krogar…är jag då fri att sänka mina priser till strax över inköpspris..?

Blir detta nån form av konkurensbrott eller har jag som krögare rätt att sälja alkohol hur billigt jag vill så länge de inte understiger inköpspris..?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som har alkoholtillstånd får inte sälja alkohol billigare än inköpspriset jämte ett skäligt påslag enligt 8 kap. 21 § Alhokollag (2010:1622). För servering av alkohol av någon som har alkoholtillstånd finns alltså ett lägsta tillåtet pris för försäljning. Syftet med denna regel är för att motverka antalet berusade människor i allmän miljö. Det finns dock inga konkurrensbegränsade regler som du som krögare måste beakta avseende denna fråga. Så länge du prissätter alkholen över denna nämnda lägsta nivå, är det mer eller mindre helt fritt för dig att bestämma vilka priser du vill sälja alkoholen för.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare