FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/10/2021

Vad för straff kan man få om man döms för bidragsbrott?

Hej , vad för straff kan man få om man är misstänkt för bidragsbrott (CSN) utan att själv medverkat till brottet? Summan är 450 000kr

Min handledare på Komvux har medverkat medvetet till bidragsbrott han har då godkänt mina uppgifter även om jag inte nådde upp till poängkraven för att kunna få studiemedel av csn . Jag visste inte ens om det . Jag blev uppringd av polisen nyligen för att komma på förhör ..

Jag har flyttat utomlands för 1 år sen och har inga möljigheter att ta mig till sverige för en förhör .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilket straff du kan få för det som har skett. Jag kommer att hänvisa till brottsbalken (BrB) och bidragsbrottslagen när jag besvarar din fråga.

Allmänt om den tilltalades personliga skuld

Först är det viktigt att notera att ett straff inte kan dömas ut om inte brottet begås uppsåtligen om inte annat är särskilt föreskrivet i lagtexten (1 kap. 2 § BrB). Gällande bidragsbrott finns det dock en bestämmelse i 4 § bidragsbrottslagen som säger att en gärning som begås med grov oaktsamhet också är brottsligt. Detta innebär att det räcker med att du varit grovt oaktsam med din gärning för att du ska dömas till ansvar. För att någon ska anses vara grovt oaktsam krävs att personen är likgiltig inför risken att man får pengar som man egentligen inte har rätt till, dvs. att man har en misstanke om risken att pengarna egentligen inte skulle utdelas.

Bidragsbrott

Bidragsbrott regleras i 2 § bidragsbrottslagen och där anges att den som lämnar oriktiga uppgifter eller inte anmäler ändrade förhållanden som hen är skyldig att anmäla och på så sätt orsakar fara för att en ekonomisk förmån eller ett ekonomiskt stöd felaktigt betalas ut, döms för fängelse i högst två år, eller, om brottet är ringa till böter eller fängelse i högst sex månader. Brottet kan också bedömas som grovt om det rört sig om ett högt belopp, om du använt dig av falska handlingar eller om gärningen ingått i en brottslighet som utövats systematiskt, och då kan straffet bli fängelse i läst sex månader och högst sex år (3 § bidragsbrottslagen) I ditt fall har det rört sig om ett högt belopp varför denna bestämmelse kan vara aktuell. Dock ska domstolen väga in alla omständigheter i ditt fall och då kan det finnas omständigheter finnas som talar emot att brottet är grovt väga över.

Vad gäller i ditt fall?

Du kan inte dömas för brott om du inte uppfyller de krav som uppställs i lagtexten. I ditt fall ska det ha varit fråga om att du lämnat oriktiga uppgifter som orsakat att du fått ekonomiskt stöd felaktigt. Eftersom du har utdelats CSN för uppgifter som har angetts vara godkända innebär det att du har lämnat oriktiga uppgifter vilket har lett till att du fått ekonomiskt stöd fastän du egentligen inte skulle få det. Men precis som jag tidigare skrivit måste du varit åtminstone grovt oaktsam med din gärning vilket innebär att du ska ha haft en misstanke om att du lämnat oriktiga uppgifter till CSN som har lett till att du fått pengar utbetalt felaktigt. Du skriver dock att du inte visste att dina uppgifter godkändes trots att du inte uppnått kraven vilket innebär att du inte varit grovt oaktsam i ditt handlande. Du kan således inte dömas till bidragsbrott eftersom du saknar personligt ansvar. Detta kommer dock att bli en bedömning som domstolen kommer att göra och jag kan därmed inte ge dig ett rakt svar på hur de kommer att göra bedömningen.

Om domstolen dessvärre skulle döma att du varit grovt oaktsam kan det bli aktuellt med grov bidragsbrott eftersom det rört sig om ett betydande värde och då är straffet fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Om gärningen istället bedöms vara bidragsbrott av normalgraden är det fängelse i högst två år som kan dömas ut som straff.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du självklart välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare