FrågaARBETSRÄTTRast 21/02/2020

Vad gäller angående sammanhängande vila på arbetet?

Hej,

Om man arbetar 3 dygn i sträck och är ledig sex dygn på ett rullande schema, vilka krav kan man ställa på sammanhängande vila, pauser osv. Inget kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller en verksamhet där arbetstagare utför arbete för en arbetsgivares räkning är det arbetstidslagen som gäller. Jag utgår från att du har ett arbete som inte utgör undantag från denna lag (2 § arbetstidslagen).

Som huvudregel ska alla arbetstagare ha minst 11 timmars sammanhängande ledighet under varje period om 24 timmar. Detta kallas dygnsvila. Inom denna tid ska tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelser från dygnsvilan får göras tillfälligt om det uppstår en situation som arbetsgivaren inte kunnat förutse (13 § arbetstidslagen). Arbetar du natt får du inte arbeta mer än 8 timmar i genomsnitt under en 24 timmars period. Detta genomsnitt beräknas på en period om 7 dagar (13 a § arbetstidslagen). Alla arbetstagare har även rätt till veckovila. Med detta menas minst 36 timmars sammanhängande ledighet under en period om 7 dagar. Denna vila ska så långt som möjligt läggas vid veckoslut. Även här får avvikelse göras tillfälligt om det uppstår en situation som arbetsgivaren inte kunnat förutse (14 § arbetstidslagen).

Du som arbetstagare har dessutom rätt till rast under arbetstiden. Som rast menas ett avbrott i den dagliga arbetstiden där arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsplatsen. Arbetstagaren ska inte utföra arbete i mer än 5 timmar i följd. Längden på rasterna ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandet (15 § arbetstidslagen).

Sammanfattningsvis ska du under dessa tre dagar du arbetar ha rätt till 11 timmars vila varje dygn, så kallad dygnsvila. Arbetar du natt får du inte arbeta i mer än 8 timmar i genomsnitt på en period om 7 dagar. Dessutom har du rätt till minst 36 timmars sammanhängande vila på en period om 7 dagar. Du som arbetstagare ska inte heller arbeta i mer än 5 timmar utan rast.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare