Vad gäller angående uppsägning vid visstidsanställning?

Hejsan! Jag påbörjade ett säsongsjobb för ett par veckor sedan. Redan efter första dagen kände jag av en kraftig ångest och att jag inte skulle klara av att jobba kvar där. Jag arbetade ett par dagar till och gick sedan på ledighet som jag inte alls kunde njuta av pga ständig oro. Det tog emot så pass mycket att gå till jobbet dagen efter, att jag fattade beslutet att säga upp mig. Chefen sa att "det kan du absolut inte göra, hela stället kommer att förfalla. Ta det lugnt bara, det löser sig". Jag jobbade den dagen ut men mådde väldigt dåligt hela tiden. När jag kom hem fick jag en panikattack och gick då åter till chefen och sa att jag mådde så pass dåligt att jag inte skulle klara av att jobba samt att jag ville sjukskriva mig. Han påstod fortfarande att det inte är så illa som jag säger och att jag inte kunde sjukskriva mig för att det inte finns någon som kan täcka upp. Vi argumenterade ett tag men han vägrade acceptera min uppsägning eller sjukskrivning. Det slutatde med att jag packade mina väskor, skrev en handskriven uppsägningslapp som jag lämnade på köksbordet innan jag åkte raka vägen hem.

Företaget har inget kollektivavtal och anställningen var en "överenskommen visstidsanställning" (6 månader) Jag undrar hur det är med uppsägningstiden...har läst att det brukar vara en månad, men eftersom han vägrade acceptera min uppsägning hur funkar det då? Har jag någon skyldighet i att lämna in sjukintyg om jag inte får lön för de dagar som jag har jobbat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att kort gå igenom vad som gäller enligt Lag om anställningsskydd, vad som gäller angående uppsägningstid och avslutningsvis vad du kan göra nu.

Lag om anställningsskydd

Lag om anställningsskydd gäller för arbetstagare i allmän eller enskild tjänst, se Lag om anställningsskydd 1 § (här). Normen när det gäller anställningsavtal är tillsvidareanställning. Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas i vissa fall, t.ex. vikariat eller allmän visstidsanställning, se Lag om anställningsskydd 5 § (här).

Uppsägningstid

Att uppsägningstiden är minst en månad gäller vid tillsvidareanställning, se Lag om anställningsskydd 11 § (här). När det gäller visstidsanställning är det ofta ingen uppsägningstid alls, då anställningen redan är tidsbegränsad (för en "viss tid"). Det finns en början och ett slut på anställningen. I vissa kollektivavtal gäller en månads uppsägningstid om vikariatet pågår tre månader eller längre. En uppsägning ska alltid vara skriftlig. Se mer info på Kommunals hemsida (se länk här). Det innebär att uppsägningstiden beror på vad du och arbetsgivaren har avtalat om.

Vad du kan göra nu

Man har alltid rätt till lön för utfört arbete, så arbetsgivaren måste ge dig lön för den tiden du har arbetat. Om du har sagt upp dig tycker jag spontant att du inte borde vara tvungen att skicka in sjukintyg, men du kan givetvis göra det. Om du är medlem i facket rekommenderar jag att du tar kontakt med facket för vidare rådgivning. Om du behöver mer rådgivning får du även gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare