FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/05/2018

Vad gäller angående utbetalning av lön?

Hej, Kommer få fast månadslön men är provanställning på 6 månader som konsult. Får jag lön månaden efter istället för samma månad trots inte timanställd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om anställning hittar du i Lagen om anställningsskydd, ofta kallad LAS.

Lagen är semidispositiv vilket innebär att arbetsgivaren och arbetstagaren får avtala om en del saker gällande anställningen medan vissa är reglerade genom lag.

I ett anställningsavtal måste det framgå hur ofta lönen ska betalas ut enligt lagen om anställningsskydd 6 § C. Däremot är det inte i lagen reglerat för vilken period den utbetalade lönen ska avse.

Utbetalning av lön är alltså inget som regleras i lagen utan istället regleras i ditt anställningsavtal. Datum för utbetalning och vad den utbetalade lönen ska avse vid varje utbetalningstillfälle är alltså något som du och din arbetsgivare måste komma överens om och som regleras i ditt anställningsavtal. Bestämmelser angående utbetalning av lönen kan också framgå av eventuella kollektivavtal som ni har på arbetsplatsen.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta din arbetsgivare och fråga hur det ligger till med datum för utbetalning av lön och för vilken period lönen gäller.

Hoppas att du får reda på hur det ser ut för dig! Uppstår vidare frågor om lönen skulle jag rekommendera dig att kontakta din eventuella fackförening. Annars är du välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera nedan.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare