Vad gäller för andrahandshyresgästen om förstahandshyresgästen får problem med hyresvärden

Jag hyr en lägenhet i andrahand, helt lagligt och enligt papper. Nu har min dotter bott där mestadels av tiden, då hon pluggar i den staden.

Fick ett mail om att hyresrättsföreningen undrade om det handlade om en otillåten andrahandsuthyrning. Jag var ärlig och sa att det är min dotter som sover där 4 nätter i veckan och jag max 1 natt veckan, ibland mindre.

Svaret jag fick var att han som har förstahandskontraktet, kan bli av med det om jag låter min dotter bo där.

Min fråga blir, om hyresrättsföreningen kan "slänga" ut min dotter nu direkt? Eller om hon har några rättigheter att bo kvar? Och hur blir det med hyran, kommer vi få betala, tex 3 månaders uppsägningstid om dom inte tillåter henne att bo kvar?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om hyresrätt finns i Jordabalken (JB) 12 kap.

Låt mig först ta upp vad som gäller kring förhållandet mellan hyresvärden, förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästen. Det är endast förstahandshyresgästen som har avtal med hyresvärden. Om förstahandshyresgästen sägs upp kommer därför andrahandshyresgästen automatiskt att sägas upp. Eventuell uppsägningstid gäller då förstahandshyresgästen. Avtalet mellan förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästen har i detta sammanhang ingen betydelse om det som avtalats går emot vad som gäller i avtalet mellan förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästen. Om t. ex. första- och andrahandshyresgästen avtalat om längre uppsägningstid än den förstahandshyresgästen har enligt sitt kontrakt med hyresvärden gäller inte den bestämmelsen gentemot hyresvärden.

Om jag förstår din fråga rätt så hotar hyresvärden med att säga upp hyreskontraktet med förstahandshyresgästen om inte denne tillser att den person (din dotter) som andrahandshyresgästen (du) låtit bo i bostaden flyttar.

För mig framstår anledningen till att de vill säga upp kontraktet med förstahandshyresgästen som lite oklar, men jag antar att de anser du hyrt ut i tredje hand och att det strider mot det avtal som de har med förstahandshyresgästen. Som du vet så får man inte hyra ut i andra hand utan hyresvärdens samtycke (12 kap 39 § JB), men däremot får man ha inneboende utan hyresvärdens samtycke (12 kap. 41 § JB) så länge det inte innebär men för hyresvärden.

Det är svårt att säga säkert hur hyresvärden och förstahandshyresgästen kommer att agera i detta fall, då jag inte känner till alla omständigheter. Men generellt vid olovlig andrahandsuthyrning så gäller enligt 12 kap. 42 § punkt 3 Jordabalken att det utgör grund för så kallat förverkande av hyresavtalet. Det betyder att avtalet sägs upp utan uppsägningstid.

Sammanfattningsvis så är det inte helt lätt att svara på din fråga då jag inte vet alla omständigheter, men om det inte är fråga om förverkande utan uppsägning så gäller den uppsägningstid som du och andrahandshyresgästen avtalat om såvida inte den är längre än den som gäller mellan hyresvärden och förstahandshyresgästen om inte något annat avtalats. Det står dig också fritt att komma överens om något annat med förstahandshyresgästen i efterhand.

Franck OlofssonRådgivare