FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/10/2019

Vad gäller för egendom som trätt i stället för enskild egendom?

Hej, jag har en fråga angående att starta företag (enskild näringsverksamhet) som gift. Jag tänkte använda pengar jag ärvt som enskild egendom till att starta upp firman, innebär det då att företaget (samt pensionssparande osv) kommer att räknas som bara mitt vid en eventuell skilsmässa? Det står i testamentet angående arvet att även avkastning av egendomen eller det som kommer i egendomens ställe ska vara enskild egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När ett äktenskap upplöses genom äktenskapsskillnad ska makarnas egendom fördelas mellan dem i en bodelning (se 9 kap. 1 § äktenskapsbalken). I en sådan bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (se 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Vid en eventuell skilsmässa ska alltså inte makarnas enskilda egendom ingå i bodelningen.

I 7 kap. 2 § äktenskapsbalken listas uttömmande de fall när egendom är enskild och det kan till exempel vara, såsom i ditt fall, om man erhållit egendom genom testamente med föreskrift om att egendomen ska vara mottagarens enskilda. I sjätte punkten i samma lagrum regleras vad som gäller angående så kallat surrogat, alltså egendom som trätt i stället för den ursprungliga egendomen. Utgångspunkten är att surrogat också räknas som enskild egendom. När det gäller avkastning är huvudregeln att denna tvärtom ska räknas som giftorättsgods om inte annat är föreskrivit (se 7 kap. 2 § andra stycket äktenskapsbalken). Här har arvlåtaren skrivit i testamentet att avkastningen ska vara enskild egendom, således kommer den också att vara det i ditt fall.

För dig innebär detta alltså att egendom som träder istället för pengarna som du ärvt också kommer att vara din enskilda egendom. Om du använder pengarna till att starta ett företag kommer följaktligen företaget att vara din enskilda egendom och det kommer därför inte att tas med i en bodelning vid eventuell skilsmässa.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare