Vad gäller för ett internetköp som är värt mindre än 400 kr?

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler reglerar ju köp på internet. Men enligt 2 kap. 1 § 3 st så gäller inte lagen vid köp under 400 kr. Om t.ex. ett internetköp är under 400 kr, regleras det av konsumentköplagen istället eller vilken lag gäller då i fall där lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler inte är tillämplig enligt 2 kap. 1 § 3 st?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL).

Vad som gäller för distansavtal

Inledningsvis bör det konstateras att kravet på att köpet ska gälla minst 400 kr innefattar endast avtal som skett utanför avtalslokaler, (2 kap. 1§ DAL). Alltså omfattas inte distansavtal av denna begränsning.

Köp på internet är att ses som distansavtal om det sker i ett organiserat system av en företagare där all kommunikation sker på distans, vilket är det vanligaste i nuläget.

Vad som gäller för köp utanför affärslokal

Undantaget gäller alltså som ovan konstaterat enbart för köp utanför affärslokal, (2 kap. 1§ DAL). Köp utanför affärslokal berör situationer där avtal ingås:

- När företagaren och konsumenten befinner sig någon annanstans än var företagen vanligtvis driver sin verksamhet eller att de befinner sig på en sådan plats när konsumenten uttrycker sitt intresse.

- När man som konsument senare efter en vistelse i affärslokalen eller genom distanskommunikation kontaktas på någon annan plats där båda varit närvarande.

- Om företagaren arrangerat en utflykt med syftet att marknadsföra eller sälja, (1 kap. 2§ DAL).

Skulle undantaget aktualiseras för att köpet är värt mindre än 400 kr så kommer Konsumentköplagen gälla för köpet. Detta eftersom DAL är mer av en specialreglering och i övrigt gäller Konsumentköplagen när det är en köprelation mellan en privatperson och en näringsidkare.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare