FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev10/08/2016

Vad gäller för lån mellan privatpersoner?

Min son är tillsammans med en tjej som har lånat pengar av honom för att lösa hennes sms lån. Om det tar slut mellan dem är han då blåst på sina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte några uttryckliga regler för lån mellan privatpersoner. Istället utgår rättsväsendet från allmänna principer. Utgångspunkten är att avtalsfrihet alltid gäller och ett ingånget avtal ska hållas. En avgörande fråga i din sons fall är därför om han och flickvännen har ingått ett låneavtal, eller om han har givit henne pengar som en gåva. Om din son uttryckligen lånade ut pengar till flickvännen med en önskan om att hon betalar tillbaka i framtiden, så gäller detta som låneavtal.

Ett låneavtal som ingås mellan två privatpersoner på detta sätt kvarstår även om personernas relation förändras genom att de exempelvis separerar. Om din son och hans flickvän avslutar sin relation, så kvarstår alltså hennes skyldighet att betala tillbaka den lånade summan inom den tid och på de sätt som de kommit överens om.

En bra sak att tänka på inför framtiden oavsett vad som sker med din son och flickvännens relation är att upprätta skriftliga avtal med din sons och flickvännens personuppgifter, den utlånade summan, detaljer om hur och/eller när de ska återbetalas med mera. Även muntliga avtal gäller, men för att undvika eller lösa eventuella konflikter i framtiden kan ett tydligt, skriftlig avtal underlätta. Ett sådant avtal får också ett större bevisvärde och är mer användbart om pengarna skulle behöva krävas tillbaka på rättslig väg. Ett skriftlig dokument för detta ändamål kallas för skuldebrev.

Avslutningsvisger kan alltså sägas att så länge det är tydligt att din sin lånat ut pengarna och inte gett bort dem, så finns ett låeavtal mellan honom och flickvännen. Det kvarstår och hon förblir återbetalningsskyldig även om deras relation tar slut. För att undvika konflikter angående lånen och göra det enklare att lösa eventuella tvister, så är det bra att skriva ett skukdebrev. Detta kan ni få hjälp med hos oss på Lawline via vår avtalstjänst.

Jag hoppas att du med detta har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare