FrågaÖVRIGTPUL/GDPR12/03/2019

Vad gäller först, GDPR eller dataskyddslagen?

Lexbase är en privat svensk databas med utgivningsbevis som innehåller ett omfattande register med fällande brottmålsdomar. Sådana register får enligt art. 10 i Dataskyddsförordningen (GDPR) inte föras utan kontroll av en myndighet. Art. 85.1 säger att medlemsstaterna ska i lag förena rätten till integritet enligt förordningen med yttrandefriheten. Det framgår av 1 kap. 7 § Dataskyddslagen att GDPR inte ska tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot bl.a. yttrandefrihetsgrundlagen.

Fråga:

Om det föreligger motstrid mellan yttrandefrihetsgrundlagen och GDPR i fråga om tillåtligheten av en databas som Lexbase, ska svenska myndigheter och domstolar då tillämpa tryckfrihetsförordningen eller eller GDPR? Vilket har företräde, grundlag eller unionsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Unionsrätten har företräde framför svensk rätt, grundlag inkluderad. Däremot ger artikel 85 i dataskyddsförordningen GDPR medlemsstaterna möjlighet att göra undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet. Bestämmelsen i 1 kap. 7 § dataskyddslagen är endast ett förtydligande av reglerna i artikel 85 GDPR, dvs. att tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen har företräde framför dataskyddsförordningen och dataskyddslagen.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare