FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/01/2020

Vad gäller när barnet samtycker till vård men inte vårdnadshavarna?

Hej, vad gäller när ett barn över 15 år samtycker till vård men inte vårdnadshavarna? (hon söker hjälp och skydd från föräldrarna).

Blir det frivillig vård för barnet enligt SoL eller gäller LVU då? (hon har redan blivit omedelbar omhändertagen)

Rekvisiten i 2 § LVU är uppfyllda. Så jag tänker att även om barnet och föräldrarna inte gav samtycke till frivillig vård så skulle väl vård med stöd av LVU ges till barnet för att skydda henne eftersom att hon är under 18 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga undrar du vilken vård och enligt vilken lag ett barn kan få vård, i en situation där barnet själv söker och vill ha vård men vårdnadshavarna inte samtycker. Frågan gäller således om vården så fall kan ges enligt Socialtjänstlagen (SoL) eller lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

Vård enligt SoL bygger på samtycke

Vården enligt SoL bygger på frivillighet och det krävs därför samtycke för vård (1 kap. 1 § SoL). För barn under 18 innebär det att samtycke krävs ifrån vårdnadshavarna, samt om barnet är över 15 år att även barnet själv samtycker. Lagen hänvisar även vidare i 1 kap. 3 § till LVU för vård om sådant samtycke inte finns.

Socialtjänsten kan också vidta vissa åtgärder om ett barn inte får den vård som behövs, exempelvis när föräldrarna nekar det. De har skyldighet att ingripa om de uppmärksammar att ett barn far illa eller mår dåligt. En sådan skyldighet är främst anmälningsskyldighet, och gäller för i princip alla som arbetar med barn (14 kap. 1 § SoL).

Om samtycke inte finns kan LVU tillämpas

LVU är en tvångslagstiftning och innebär att ett barn kan få tvångsvård eller tvångsomhändertas utan att vårdnadshavarna eller den själv måste samtycka till det först (1 § LVU). För att tvångsvård ska få göras krävs att barnet far illa i hemmet eller själv utsätter sig för fara. Det kan handla om brister i omsorgen hemma, fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande eller annat liknande förhållande (2 § LVU).

Förfarandet

Förfarandet kan börjas antingen genom att barnet först tvångsomhändertas efter ett beslut av socialtjänsten som senare måste prövas av domstol (6 § LVU) eller genom ett vanligt förfarande som sker genom ett beslut av förvaltningsrätten efter en anmälan från socialtjänsten (4 § LVU).

Du skriver i din fråga att personen redan har blivit omedelbart omhändertagen. Såfall ska förvaltningsrätten inom en vecka fatta beslut om fortsatt omhändertagande, om så fastställs kommer barnet flyttas till ett vårdhem, fosterhem eller liknande samt att en vårdplan kommer att upprättas för henne (7-8 §§ LVU).

För att sammanfatta, har du rätt i vad du skriver om att barnet kommer kunna få vård trots att vårdnadshavarna motsätter sig detta. Reglerna i SoL samt LVU finns till att hjälpa i sådana situationer likt denna.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare