FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/05/2021

Vad gäller när man jobbar på två olika jobb?

Hej! Jag jobbar inom vården och jobbar som timvikarie för två olika chefer. Nu har ena chefen sagt till mig att jag inte får jobba kvar där för att jag jobbar för en annan chef också och därmed utsätter mig för fler bakterier. Men jag har ingen möjlighet att få ihop tillräckligt med timmar där till och betala mina räkningar så jag måste ha fler jobb... Jag tycker det är lurt då den andra chefen inte bryr sig att jag har ett annat jobb också.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min rekommendation till dig är att läsa igenom ditt anställningsavtal där det bör stå vad som gäller om man har flera jobb. Om det inte står i ditt anställningsavtal så kan du läsa det kollektivavtal som tillämpas på din arbetsplats, eftersom kollektivavtalet "fyller ut" de delar som inte uttryckligen regleras i ditt anställningsavtal. Du kan även gå till ditt fackliga ombud som bör veta vad som är tillåtet för cheferna att begära från dig utifrån kollektivavtalet.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Anna RunåkerRådgivare