FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/01/2021

Vad gäller när man köpt en häst som inte visar sig vara så lugn som säljaren angav?

Hej. Jag köpte en unghäst den 26/9 nu 6 år. Enligt information så ska det vara en mycket snäll häst som aldrig gjort några dumheter. Jag provred hästen och det gick bra. Nu har det visat sig att hästen vid två tillfällen kört rodeo och en ryttare ramlat av. Hästen har även under tiden visat tendenser att vilja bocka. Hästen har under 6 v varit hos en unghästberidare som har lång erfarenhet och som hunnit stoppa dessa bockningar. Detta har gjort att jag trots lång erfarenhet, med 11 hästar i min ägo under mitt liv, känner att jag inte törs rida denna häst. Har talat med ägaren, som är en privatperson, och hon vill inte ta tillbaka hästen. Vad gäller vid köp av häst? Med vänlig hälsning Anna

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har köpt hästen av en privatperson, vilket gör att Köplagen blir tillämplig i förevarande fall. Hästar klassificeras juridiskt som lös sak.

Det rör sig om fel i vara, se 17 - 21 §§ KöpL. Du köpte hästen under förutsättning att den var snäll och lugn, vilket inte visade sig stämma. Då det uppenbarligen föreligger fel i vara har du som köpare rätt till påföljder vid fel i varan enligt 30 - 41 §§ KöpL.

Du har rätt till påföljder under förutsättning att du till säljaren reklamerar enligt 32 § KöpL inom skälig tid.

I ditt fall har säljaren givit information om att det är en "mycket snäll häst som aldrig gjort några dumheter". Varan är därmed felaktig och du har, under förutsättning att du reklamerar, rätt till avhjälpande, omleverans eller prisavdrag, hävning samt skadestånd, se 30 § KöpL.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare