FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/12/2020

Vad gäller när man köpt en vara på bloppis som det är fel på och säljaren inte svarar?

Hej

Köpte en blus av en tjej på instagram som har en så kallad bloppis. En loppis fast på internet. Där står det att köpt är köpt. Men när jag köpte varan stod informationen " Storlek xs" vilket efter många Google sökningar motsvarar 34. Men när jag fick hem blusen stod det 32 på plagget. Vilket motsvarar xxs. Vad gäller när säljaren har skrivit fel information och inte svarar på meddelanden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att det är fel storlek på blusen som du köpt.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av köplagen. I mitt svar antar jag att du köpte blusen som privatperson och att säljaren sålde blusen som privatperson, och inte genom ett företag. Jag kommer även utgå från att det är som du säger, att storlek XS motsvarar storlek 34 och inte storlek 32.

Fel på varan

Eftersom storleken på blusen inte stämmer överens med vad säljaren skrev i sin annons, så är blusen felaktig (18 § första stycket köplagen).

Att blusen är begagnad och att säljaren har skrivit "köpt är köpt" spelar ingen roll, den ska ändå ha de egenskaper som säljaren skriver att den har. När man köper begagnat kan man behöva räkna med att det man köper är lite slitet, men inte att det är fel storlek.

Reklamation och andra påföljder

Om jag förstår dig rätt har du redan kontaktat säljaren och sagt att det är fel storlek på blusen. Det innebär att du har reklamerat. Det är viktigt att reklamera så fort man märker att det är fel på det man köpt, annars kan man förlora sin rätt att klaga på att varan är felaktig (32 § första stycket köplagen). Du kan läsa mer om reklamation på en hemsida som heter Hallå Konsument.

Eftersom det är storleken det är fel på och du har köpt blusen av en privatperson kan säljaren antagligen inte skicka en ny blus i rätt storlek eller på annat sätt fixa felet (34 § första stycket köplagen).

Du kan däremot begära att du ska få prisavdrag på priset, eller att få häva köpet (38 och 39 § köplagen). Att häva köpet innebär att du får tillbaka dina pengar och att säljaren får tillbaka blusen. Hävning kanske är den bästa lösningen för dig, eftersom att du kanske inte har någon användning av en blus i fel storlek.

Vad du kan göra nu

Jag tycker att du ska kontakta säljaren igen och berätta om dina rättigheter, alltså det jag beskrivit ovan. Ni kanske kan komma överens om något som ni båda känner er nöjda med. Om säljaren ändå inte svarar är sista utvägen att lämna in en stämningsansökan mot säljaren till en tingsrätt. Även detta kan du läsa mer om på Hallå Konsument. På hemsidan finns bland annat länkar om hur man ska göra en stämningsansökan. I tingsrätten är det viktigt att du har bevisning för att det är fel storlek på blusen och att du reklamerat inom rätt tid. Den som förlorar i tingsrätten kommer få betala båda parternas rättegångskostnader, vilket kan bli dyrt. Det är viktigt att fundera över om det är värt att gå till tingsrätten över något som har lite lägre värde.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till med blusen!

Med vänlig hälsning,

Amanda Boqvist ThielRådgivare