Vad gäller när säljaren dröjer med avhjälpande?

Mina hörapparater är inlämnade för andra gången för garantireparationer. Första gången åtgärdades felet på en vecka. Sedan gick döm sönder igen och nu har det gått över fyra veckor och jag har ännu inte fått tillbaka dem. Kan jag kräva att köpet hävs, eller vad ska jag göra? Som förklaring till dröjsmålet skyller man på att deras it-system havererat.

Vore tacksam för era synpunkter.

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Så som jag uppfattar det så är du en privatperson alltså en konsument som köpt hörapparater av ett företag. När jag besvarar din fråga så kommer jag använda mig av konsumentköplagens bestämmelser.

Vad gäller vid fel i vara som en konsument köpt?

När det föreligger ett fel på en vara så får köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (22 § KköpL).

I ditt fall så verkar det som att du fått ett fel åtgärdat och sedan fått tillbaks apparaten. Säljaren har rätt att avhjälpa felet innan köparen kan kräva någon annan åtgärd.

Det framgår inte om det är samma fel eller om det rör sig om ett annat fel. Eftersom det rör sig om två avhjälpanden så kan säljaren avhjälpa felet igen om det är samma. Säljaren har rätt att laga samma fel tre gånger innan en annan påföljd kan krävas (26 § KköpL).

Säljaren har mottagit hörapparaterna för att laga dem och avhjälpandet ska genomföras inom skälig tid från dess att du framställde ditt krav. Säljaren har antagit sig avhjälpandet men en fördröjning har skett på grund av ett it-fel. Eftersom avhjälpandet inte sker inom skälig tid och det även är en väsentlig olägenhet för dig som behöver hörapparaten så kan du häva köpet (28 § och 29 § KköpL).

Sammanfattning

Jag skulle råda dig att ta kontakt med säljaren. Du har rätt att häva köpet eftersom avhjälpandet inte skett inom skälig tid och det är en väsentlig olägenhet för dig att vara utan hörapparat under 4 veckors tid. Ett annat alternativ skulle kunna vara att kräva en hörapparat som du kan använda under tiden fram till att din är lagad. På så sätt blir det inte längre någon olägenhet för dig.

Hoppas du fått din fråga besvarad och att det kan vara till hjälp. Du får gärna skriva till oss på Lawline igen om du har andra frågor.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare