Vad gäller om du är orolig att du inte kan betala din hyra i tid och vad är bostadsbidrag?

Hej! Jag har en faktura för hyra måste betala men jag kan inte betala själv jobbar lite bara men min lön kommer 25 februari. Kan ni hjälpa mig eller

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du oroar dig över att du inte kommer kunna betala din faktura i tid. Jag kan tyvärr inte urskilja någon direkt juridisk fråga i ditt inskick och vi kan inte bistå med någon form av finansiell hjälp. Vad jag kan ge dig är ett allmänt råd vad man bör göra om man inte kommer kunna betala sin hyra i tid.

Lämpligen bör du kontakta din hyresvärd och informera om hur din situation ser ut. Det är möjligt att du och din hyresvärd kan komma överens om en bra lösning som passar er. Det finns inga juridiska lösningar på din situation annat än att du kan försöka nå en överenskommelse med din hyresvärd.

Utöver det finns möjligheten att ansöka om bostadsbidrag av försäkringskassan om man är i behov av finansiellt stöd för sitt boende. Det krävs att man är bosatt i Sverige för att ha rätt att ansöka om bostadsbidrag (5 kap. 9 § 17 punkten socialförsäkringsbalk) samt att man faller inom de villkor som försäkringskassan satt upp. För den som önskar att ansöka om bostadsbidrag görs detta hos försäkringskassan. Du kan följa denna länken här för att lära dig mer om bostadsbidrag: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/fler-kan-ansoka-om-bostadsbidrag

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare