Vad gäller om företaget har ett kollektivavtal med en annan fackförening än den jag är med i?

Jag har nyss fått anställning på ett företag men är inte nöjd med de arbetstider han tilldelats. När han vill prata med arbetsgivaren om detta vägrar denne med motiveringen att företaget har kollektivavtal med en annan fackförening än var jag är medlem i.

vad är bestämmelserna kring detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har fått en ny anställning på ett företag, men inte är nöjd med arbetstiderna som arbetsgivaren har tilldelat dig och därför undrar vad som gäller med hänsyn till att företaget har ett kollektivavtal med en annan fackförening än den du är i medlem i.

Jag kommer dela upp din fråga i två delar och i slutet sammanfatta mitt svar.

Bestämmelser om kollektivavtal regleras i Medbestämmandelagen (MBL)

Inte nöjd med arbetstiderna

Huvudregeln är att det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och därmed sätter arbetstiderna (arbetsgivarens § 32-befogenheter). Arbetstagaren är därmed skyldig att utföra de uppgifter som faller inom arbetsskyldigheten.

Arbetsgivaren måste dock följa vissa lagar och regler när det gäller arbetstiderna, exempelvis arbetstidslagen, arbetsmiljölagen och kollektivavtal.

Vilket kollektivavtal gäller?

Kollektivavtalet på en arbetsplats (det mellan arbetsgivaren/arbetsgivarorganisation och fackföreningen) binder inte bara avtalsparterna utan även medlemmarna, d.v.s arbetstagarna. Detta gäller även om man är medlem i en annan fackförening eller inte är medlem i någon fackförening alls. (26 § MBL) Kollektivavtal är ett avtal mellan en fackförening och en arbetsgivare eller arbetsgivarorganisation och blir en del av det personliga anställningsavtalet mellan arbetsgivaren och arbetstagarna. (23 § MBL)

Sammanfattningsvis är det kollektivavtalet som tillämpas på arbetsplatsen, som även tillämpas för dig trots att du är medlem i en annan fackförening. Som huvudregel är det arbetsgivaren som delegerar och fördelar arbetet mellan de anställda, dock med förbehåll för lagar (ex. arbetstidslagen) och kollektivavtal.

Jag skulle därför rekommendera dig att kolla vad det står i kollektivavtalet som gäller på arbetsplatsen, men även prata med din arbetsgivare om att du inte är nöjd med dina arbetstider så att ni kanske kan komma överens om något tillsammans.

Hoppas jag har besvarat din fråga! Om du har fler funderingar kring detta eller något annat juridiskt, är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare