Vad gäller om jag skrivit på ett avtal som jag inte läst och vad gäller vid förfalskad underskrift?

Hej!

Vi har sålt vårat hem döds bo. Jag, min syster och min bror. Huset var sålt för 610000 och jag skulle få min del 1/3 del som blir 164667 kr. Syster kom med papper att pengarna skulle komma på hennes konto.

Jag har skrivit på den papper, men jag visste inte va det var för papper, och hon har förfalskat min underskrift att jag skulle ge henne min 1/3 del. Jag undrar va ska göra för att få min 1/3 del alltså som blir 164667 kr.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag anta att det rör sig om två olika papper, ett som du skrivit under utan att läsa och där det står att pengarna ska komma in på hennes konto och ett annat papper där hon förfalskat din underskrift så att du ger henne din tredjedel. Stämmer inte detta är du välkommen att ställa ytterligare en fråga där du förklarar hur det ligger till.

Jag kommer främst att besvara din fråga med hjälp av reglerna i avtalslagen (AvtL).

Pappret som du själv skrivit under

Som utgångspunkt är det aldrig bra att skriva under papper som du inte läst eller som du inte vet vad som står. Genom att skriva på detta papper ses det nämligen som du accepterar det som står och att du då blir bunden av det (AvtL 1 § första stycket).

Har du däremot blivit lurad att skriva under detta papper kan det vara fråga om svek, vilket innebär att det du skrivit under inte är giltigt (AvtL 30 §). Utifrån det du skrivit verkar det dock inte vara så att din syster lurat dig.

Förfalskad underskrift

Eftersom du inte gått med på att ge din syster din tredjedel är detta inte giltigt. För att det ska vara ett giltigt avtal krävs det att du accepterat att hon ska få din tredjedel, och eftersom hon har förfalskat din underskrift så saknas denna accept från din sida och det finns då inte ett giltigt avtal.

Har din syster förfalskat din underskrift kan hon också ha gjort sig skyldig till brottet urkundsförfalskning (Brottsbalken 14 kap. 1 §).

Vad kan du göra?

Först och främst rekommenderar jag dig att kontakta din syster med denna informationen och meddela att det inte finns något avtal mellan er eftersom din underskrift är förfalskad. Går inte detta bör du vända dig till tingsrätten i den ort som din syster bor i för att lämna in en stämningsansökan (Rättegångsbalken 10 kap. 1 §).

Du kan även polisanmäla att din syster förfalskat din underskrift.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare